Hopp til hovedinnhold

Yrkessjåfører

Sist revidert:
Sist revidert av:


  • En yrkessjåfør jobber med transport av personer eller gods (varer, bulk, tank, spesialmaterialer)
  • Veiledningens hensikt er å gi et grunnlag for risikovurdering av yrkessjåførers arbeidsmiljø.
  • Dette kan gi grunnlag for å vurdere behov for målrettede arbeidshelseundersøkelser
  • Temperatur
  • Støv
  • Støy
  • Tunge løft
  • Ensidig gjentagende arbeid
  • Vibrasjon
  • Trafikkulykker
  • Uregelmessige måltider
  • Eksos
  • Irriterende kjemikalier
  • Skiftarbeid
  • Lange økter (konflikt mellom bestemmelser og nødvendig inntjeningsevne)
  • Nattarbeid
  • Tidspress
  • Lav påvirkningsmulighet
  • Ensidig arbeid og lav sosial støtte
  • Stress
  • Vold og trusler
  • Angst for ulykker
  • Muskel-skjelettlidelser
    • "Low back pain"
    • Helkroppsvibrasjon kan gi muskel-/skjelettplager
    • Nakke- og skuldersmerter
  • Post-traumatisk stressforstyrrelse
  • Hjerte- og karsykdommer
    • Overvekt, røyking, lite mosjon, skiftarbeid er risikofaktorer som forekommer hyppigere blant sjåførene
  • Yrkesbetinget astma
  • Yrkessjåfører har en vesentlig høyere dødelighet enn gjennomsnittet og overdødeligheten er økende. Jevnt over er overdødeligheten av hjerte- og karsykdommer høyere enn kreftdødeligheten. Imidlertid er det observert en høy overdødelighet av lungekreft , noe som kan tyde på mye røyking i disse yrkene. 
  • Yrkessjåfører har en overrisiko for uføretrygd.
  • Bedriftslegen må kartlegge risikofaktorene og vurdere hvilke helseeffekter disse kan ha når han planlegger helsekontrollen av den aktuelle gruppen sjåfører
  • Avdekke uheldige belastninger og tidlige tegn på arbeidsrelatert slitasje/plager/sykdom i yrkessjåførenes arbeidsmiljø
  • Informasjon om enkle tiltak den enkelte kan ta i bruk, som f.eks. uttøyningsøvelser, mikropauser, regelmessig spising av sunn mat, etc.
  • Se også Smart mosjon i arbeidslivet 
  • Hyppigheten bør vurderes utfra risikovurderingen. En frekvens på 3-5 år anbefales
  • Nyansatte bør undersøkes så snart som mulig etter ansettelse 
  • En bør forsøke å få fram et hvert problem knyttet til utførelsen av jobben, som øket trettbarhet, konsentrasjons-problemer, muskelsmerter, synsvansker, nedsatt hørsel, etc.
  • Arbeidshelseundersøkelsen kan inneholde
    • Blodtrykk
    • Synstest, synsfeltundersøkelse, tonometri (for alle over 40 år)
    • Hørselstest
    • Blodprøver med tanke på risiko for hjerte- og karsykdom kan vurderes
  • Bedriftslegen skal på bakgrunn av de opplysninger som er framlagt ta stilling til om det er behov for
    • Utredning og oppfølging av helseplager hos arbeidstakeren
    • Gi spesiell informasjon til arbeidstakeren
    • Iverksetting av arbeidsmiljørettede tiltak
  • Forhold som bør få innvirkning på oppfølging
    • Endring av jobbsituasjon (endring av ruter, endring av skiftarbeid, bedriftsintern omskolering der dette er mulig)
    • Kortere eller lengre sykmeldingsperioder, endring av medisinering, psykiatrisk behandling
  • Den undersøkte bør få den beskjed at hvis han ikke hører noe, er alt i orden.
    • I motsatt fall vil han få skriftig beskjed om hva som er galt, og hvordan man vil følge dette opp videre
  • Dersom det fremkommer forhold ved arbeidssituasjonen generelt for flere arbeidstakere, må man foreslå tiltak mht. arbeidsrutiner, skiftordninger, tidsrammer o.l.
  • BHT utarbeider en anonymisert arbeidsmiljørapport, der man påpeker forhold som kan være av betydning for helse og trivsel for arbeidstakerne. Rapporten bør fremlegges for virksomheten av fagpersoner fra BHT
  • I tillegg til informasjon til arbeidsgiver kan det være aktuelt å informere verneombud, AMU eller andre HMS-fora
  • Opplysninger som er kommet fram under arbeidshelseundersøkelsen arkiveres i arbeidstakerens journal
  • Forslag til arbeidsmiljøtiltak arkiveres i bedriftsjournalen
  • Lise Sørbø, spesialist i arbeidsmedisin og overlege i Arbeidstilsynet
  • Merete Drevvatne Bugge, avdelingsoverlege, STAMI

Tidligere fagmedarbeidere

  • Jon H. N. Syversen, bedriftslege