Hopp til hovedinnhold

Tennis

En tennisøkt kan gi god kondisjonstrening, bedre beinhelse, forebygge hjertesykdom og gi mindre kroppsfett for dem som spiller jevnlig og engasjerer seg i spillet. Som en bonus kommer sosialt hyggelig treff, og frisk luft for dem som spiller ute.

Av: Merethe Kvam, journalist. Godkjent av medisinsk redaktør.

Sist revidert:


Sosialt

Lær deg riktig teknikk - og løp etter alle ballene

Riktig teknikk og utstyr er viktig for å forebygge skader

Husk oppvarming og nedtrapping

Bra for hjerte og beinhelse

Vil du vite mer?

Kilder

Referanser

  1. M.S Turner, B. M. Pluim. Anyone for tennis?. British Journal of Sports Medicine 2007; 41: 701-702. PubMed  
  2. Gaw CE, Chounthirath T, Smith GA. Tennis-related injuries treated in United States emergency departments, 1990 to 2011. Clin J Sport Med. 2014;24(3):226–232.
  3. Nhan DT, Klyce W, Lee RJ. Epidemiological Patterns of Alternative Racquet-Sport Injuries in the United States, 1997-2016. Orthop J Sports Med. 2018 Jul; 6(7): 2325967118786237. www.ncbi.nlm.nih.gov  
  4. B.M Pluim, J.B. Staal, B.L. Marks, S. Miller, D. Miley. Health benefits of tennis. British Journal of Sports Medicine 2007; 41: 160-68. PubMed